Je hebt de term bedrijfscultuur vast al eens voorbij horen komen. Misschien ben je benieuwd naar de exacte betekenis hiervan, in dit artikel vertellen we er meer over.
De algemene betekenis van cultuur
Als we ingaan op het woord ‘cultuur’ en de betekenis hiervan opzoeken, staat deze tegenover het begrip ‘natuur’ en omvat dit menselijke activiteiten en de symbolen die deze activiteiten een betekenis geven. Cultuur is dan ook iets wat gecreëerd wordt door mensen, zo ook binnen bedrijven.
De ongeschreven regels binnen een bedrijf
Een bedrijfscultuur kan worden omschreven als ongeschreven regels binnen een specifiek bedrijf, die nagestreefd worden. Denk hierbij aan de sfeer op de werkvloer, die tot stand komt door de manier waarop collega’s met elkaar omgaan. Dit kan variëren een informele bedrijfscultuur tot een zeer formele bedrijfscultuur en alles ertussenin. Met een bedrijfscultuur onderscheidt een bedrijf zich van anderen en wordt ook wel omschreven als de ‘collectieve mindset’. Een bedrijfscultuur is een belangrijke factor om in overweging te nemen wanneer je bijvoorbeeld bij een bedrijf gaat solliciteren, wanneer deze bij je past is de kans groot dat er een goede match is tussen jou en het bedrijf. Anderzijds kan het zo zijn dat een bedrijfscultuur die jou niet aanspreekt kan zorgen voor irritaties en waardoor je als werknemer buiten de boot valt binnen een bedrijf. Elk bedrijf beschikt over een eigen cultuur, of ze hier nu bewust mee bezig zijn of niet.
Tobias
Zoals je hebt gelezen is de bedrijfscultuur zeer bepalend voor de sfeer en uitstraling van een bedrijf.